כחודש לפני ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל וברשות הפלסטינית, ממשל ביידן מאותת שפניו לשדרג את יחסיו עם הפלסטינים. הממשל הודיע היום (חמישי) על מחווה סמלית לפלסטינים בדמות הקמתו מחדש של "המשרד לעניינים פלסטיניים" והפסקת הכפפתו לשגריר ארה"ב בישראל. מעתה המשרד ידווח ישירות לאגף המזרח התיכון במזכירות המדינה בוושינגטון. בהחלטה ביידן מעביר מסר משמעותי לפלסטינים שהיחסים איתם בעצם לא כפופים ליחסי ארה"ב וישראל.
בכיר ישראלי הבהיר בפני ynet כי החלטת הממשל בוושינגטון הייתה מתואמת עם ירושלים. "העניין הזה לגמרי מקובל עלינו. המהלך הזה תואם איתנו ואין עם זה בעיה", מסר.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אבו מאזן ג'ו ביידן
דונלד טראמפ אבו מאזן ג'ו ביידן
הפך את החלטת טראמפ. המחווה של ביידן לפלסטינים
(צילום: AFP, רויטרס)
נזכיר, במרץ 2019 סגר ממשל טראמפ את הקונסוליה האמריקנית בירושלים ששימשה בפועל כשגרירות ארה"ב לפלסטין וניהלה את המגעים עם ההנהגה הפלסטינית. הקונסוליה העניקה שירותים קונסולריים לפלסטינים בגדה המערבית, עזה ותושבי מזרח ירושלים. ממשל טראמפ מיזג את הקונסוליה לתוך השגרירות האמריקאית החדשה שעברה לירושלים, שינמך אותה מדרגה של "משלחת דיפלומטית" ל"יחידה לעניינים פלסטיניים (PAU) בשגרירות ארה"ב" בירושלים. מאותו רגע היא הייתה כפופה לשגריר ארה"ב בישראל דאז, דיוויד פרידמן.
המהלך הוכרז חצי שנה קודם לכן על ידי מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו, ועורר כצפוי זעם בקרב הפלסטינים. מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף לשעבר, סאיב עריקאת, כינה אז את המהלך "המסמר האחרון בארון" של תפקיד ארה"ב כמתווכת בתהליך המדיני. הוא הלך לעולמו כשנה לאחר מכן.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"המהלך תואם עם ישראל"
(צילום: EPA)
כעת ממשל ביידן הפך את ההחלטה של ממשל טראמפ. "היחידה לעניינים פלסטיניים" שודרגה ל"משרד לעניינים פלסטיניים בירושלים" (OPA). גם חשבון הטוויטר של היחידה לעניינים פלסטיניים שונה בהתאם לשם החדש ל-@USPalAffairs.
ההחלטה האמריקנית היא צעד סמלי לקראת ביקור ביידן באזור שנועד לאותת לפלסטינים שממשל ביידן זנח את התוכנית לפתוח מחדש הקונסוליה האמריקנית בירושלים, אך הוא כן מעוניין לחזק הקשרים איתם. הצעד הזה מגיע במקביל לביקורו היום של האדי עמר, סגן עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני ישראל-הרשות הפלסטינית, ברמאללה.
דובר שגרירות ארה"ב בישראל מסר בתגובה: "היחידה לנושאים פלסטיניים לשעבר נקראת כעת המשרד לנושאים פלסטיניים (OPA). שינוי השם נעשה כדי להתיישר טוב יותר עם המינוח של מזכירות המדינה. המשרד לנושאים פלסטיניים יפעל בחסות שגרירות ארה"ב בירושלים, וידווח על עניינים מהותיים ישירות לאגף לענייני המזרח התיכון במחלקת המדינה. בראש המשרד ימשיך לעמוד ג'ורג' נול. מבנה הדיווח החדש של OPA נועד לחזק את הדיווח הדיפלומטי והמעורבות הדיפלומטית הציבורית שלנו".
ניר ברקת, מהמתנגדים הבולטים לפתיחת הקנוסוליה הפלסטינית, התייחס להחלטת ביידן המתואמת עם ישראל: "בלתי נתפס שממשלת ישראל נתנה הסכמתה לפתיחת המחלקה הפלסטינית של שגרירות ארה"ב - צעד ראשון בדרך לפתיחת קונסוליה פלסטינית בירושלים. אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ לפעול נגד את ההחלטה ולהצהיר פומבית כי ישראל לא תאפשר פתיחה של קונסוליה פלסטינית בבירת ישראל. ירושלים היא בירת ישראל המאוחדת וכל ויתור או פשרה יביאו לחלוקתה ויהיו בכייה לדורות".